fredag 29 april 2016

Didaktisk reflektion kring gestaltningsarbetet

Vad är det jag gjort
Från början visste jag inte vad jag ville göra. Den enda riktiga tanken jag egentligen visste var att jag ville jobba med något som jag inte jobbat med eller väldigt lite med. Kort sagt ville jag göra något som utmanade min kreativa sida.
Jag hade många tankar, men ingen kändes riktigt rätt.
Men tillslut fick jag min tredje idé då jag tog en promenad i slottsskogen. Jag hade satt på mig utforskarglasögonen och hade med mig ”How to be an explorer” i tankarna då jag gick runt där. Jag tittade och iakttog allt jag tyckte var intressant och under promenaden tänkte jag också på vilka känslor som skapades inom mig och varför? Varför kände jag sådant lugn? Vad berodde det på? Och hur kunde jag gestalta det i mitt arbete?
Detta var tankar som följde mig på min promenad och då jag funderade på dem drogs min hjärna iväg till ett av mina favoritställen på Lidingö där klipporna vetter ner not vattnet.  
Jag kom då på att jag ville fånga mina och andras speciella ställen och försöka förverkliga dem genom någon form av gestaltning.
Då jag tecknat ganska mycket i mitt liv, ville jag inte fokusera på det. Istället fastnade jag för vad en tjej gjorde på verkstadsveckan. Hon höll på med papperslera på en trätavla så hon fick en 3D effekt i sin tavla vilket i sin tur fick motivet att se väldigt verklighetstroget ut. Därför bestämde jag mig för att hålla på med papperslera för att just få den här verklighetstrogna känslan. En känsla där man kan drömma sig bort och då få liknande känslor från min tavla som om man var på den där platsen.
Men det blev fyra tavlor istället för en då jag ville fånga allas speciella ställen. Och utifrån ca 15 personer fick jag ut fyra platser som de tyckte om (berg i bakgrunden då man är utomlands, havet vid stranden, klippor vid vattnet och skogen/skogsdunge gärna i närheten av vattnet)

Hur gjorde jag
Då jag hade andra idéer från början köpte jag papperslera och kartongen för idén jag hade innan denna slutgiltiga idé. Så från början hade jag materialet men ingen riktig idé. Hade lite tur att min sista idé kunde innehålla det material jag köpte och så fort jag satte igång gick det som på räls. Tänkte inte så mycket utan bara körde på. Visste inte hur det skulle bli, hur det skulle gå, skulle det vara lätt? Skulle det vara svårt? Det visste jag inte, jag experimenterade bara och utforskade och tog hinder för hinder så som de kom på vägen.
Första tavlan jag gjorde var utifrån ett fotografi jag hade tagit i slottsskogen och gjorde därför ingen skiss till den. Jag bara la papperslera på kartongen och började knåda och forma den så som jag ville. Jag hade här inga verktyg så mina händer blev väldigt trötta och mina naglar väldigt leriga och skadade, men det var kul och det var intressant att se leran forma sig så som jag ville. Det svåraste med tavlorna var alla smådetaljer jag skulle göra, men med mycket pill, tålamod och koncentration löste det sig.      

Varför gjorde jag det här
Mitt mål från början var att jag inte ville göra något alltför komplicerat då jag ville att man skulle kunna göra detta i skolan med barnen sen då jag börjar arbeta på riktigt.
Jag utgick från naturen då jag älskar naturen och känslan den ger mig med harmonin, lugnet och stillheten. Det är ett ställe dit mina tankar färdas då jag vill drömma mig bort och ibland glömma vardagen som ibland kan vara ganska stressande och jobbig. Det är också ett ställe som ger mig lugn och är ett ställe där jag bara har bra minnen ifrån. Då jag växte upp hade jag alltid nära tillgång till vattnet och klippor i närheten där jag bodde. Men så är det inte här i Göteborg där jag bor nu, vilket gör att jag saknar det ibland och speciellt då det är bra väder och man bara vill koppla av vid en klippa vid vattnet.

Denna känsla ville jag förverkliga, både för mig själv och för andra så gott jag kunde och det var det som blev mitt mål med mitt gestaltningsarbete.  
Jag ville också arbeta med andra material och utforska nya material jag sällan eller aldrig arbetat med, vilket ledde till: papperslera, folie och sand.
Det var intressant och ju mer jag testade med andra material ju mer verklighetstroget blev tavlorna jag gjorde och utifrån mina känslor så kunde jag genom tavlorna drömma mig bort till mitt favoritställe som är inspirationskällan till en av tavlorna. Men detta är mina tankar och det skulle vara intressant hur de personerna jag intervjuade tänker på slutresultatet men det är något jag inte hunnit fråga då hälften inte ens bor här i Göteborg.

Avslutningsvis
Jag är ganska självkritisk av mig, så även om jag tycker tavlorna blev ganska bra blir jag aldrig riktigt nöjd. Känns alltid som man kan göra mera och utveckla dem.
Men något som jag är nöjd med är valet av uppgift och valet av material jag arbetade med då det har känts bra under tiden jag arbetat med detta arbete.

Om vi däremot hade haft mer tid så hade jag försökt göra en stor tavla där jag försökt få med alla tavlor i en och samma. För även då det var olika personer jag intervjuade så blev resultatet bara fyra tavlor och det skulle jag egentligen velat få till bara en då allas ställen är någorlunda likadana. Men det får bli en annan gång.

Referenser:
Smith, K (2008) How to be an Explorer of the World. London: Penguin books
Skolverket (2011), Läroplan för grundskolan, förskoleklass och fritidshem 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar